Zdarzają się sytuację, w których jako właściciel jesteś zmuszony to zezłomowania swojego samochodu. Zastanawiasz się, jakie powinny być Twoje kolejne kroki? Z tego artykułu dowiesz się, co zrobić, aby po zezłomowaniu pojazdu dopełnić wszelkich formalności czy też odzyskać pieniądze za niewykorzystany okres ubezpieczenia pojazdu.
Jak odzyskać środki z ubezpieczenia po zezłomowaniu pojazdu?
W zdecydowanej większości przypadków złomowanie pojazdu następuje w trakcie trwającego ubezpieczenia. Oczywiste jest, że kierowca nie korzysta z całego okresu ochrony, ponieważ pozbywa się swojego auta. Na szczęście ubezpieczalnie oferują zwrot części składki za niewykorzystany czas. W tym celu warto powiadomić ubezpieczyciela o kasacji auta już w dniu jego złomowania. W zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego cała procedura może się nieco różnić.
Standardowo polega ona na przedstawieniu dokumentów złomowania pojazdu oraz wypełnienie dedykowanego wniosku. O szczegóły warto dopytać w placówce ubezpieczalni i postępować zgodnie z rekomendacją jej przedstawiciela. Zgodnie z przepisami towarzystwo ubezpieczeniowe ma 14 dni, aby odnieść się do wniosku i zwrócić część składki ubezpieczeniowej.
Wyrejestrowanie pojazdu
Kolejnym obowiązkiem właściciela jest wyrejestrowanie pojazdu. W tym celu należy udać się do Wydziału Komunikacji, w którym auto było zarejestrowane. Po złomowaniu pojazdu masz na to dokładnie 30 dni, jednak rekomendujemy szybsze udanie się do urzędu. Przekroczenie terminu 30 dni może skutkować karą finansową, która wynosi od 200 do 1000 złotych. Warto tego uniknąć.
Aby sprawnie załatwić wszelkie formalności, należy przygotować takie dokumenty jak:
- zaświadczenie o demontażu pojazdu (lub zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu);
- umowy kupna pojazdu;
- dowód rejestracyjny;
- tablice rejestracyjne;
- aktualną polisę OC;
- wniosek o wyrejestrowanie pojazdu;
- dokumenty tożsamości;
- dowód wniesienia opłaty za wyrejestrowanie auta.
Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu należy wypełnić rzetelnie i zgodnie ze stanem faktycznym. Jakiekolwiek nieprawidłowości mogą skutkować wydłużeniem całej procedury.
Zdarza się, że właściciel auta nie jest w stanie stawić się osobiście w Wydziale Komunikacji. Wybrane urzędy umożliwiają wysłanie dokumentów pocztą lub online, aby wyrejestrować auto. Warto sprawdzić, czy w Twoim przypadku jest to możliwe. Cyfryzacja urzędów postępuje bardzo szybko i już niedługo powinno to być standardem. Wydział komunikacji ma 30 dni od otrzymania wniosku na potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu.
Kasacja pojazdu w Panta
Jako Panta w Gdańsku oferujemy profesjonalną kasację pojazdu zgodnie z obowiązującymi przepisami. Działamy na rynku od ponad 30. lat. Posiadamy niezbędne pozwolenia jako stacja demontażu pojazdów. Zachęcamy do kontaktu z naszym przedstawicielem pod numerem 502 112 112 oraz do dostarczenia auta do naszej siedziby, która znajduje się przy ul. Uczniowskiej 52 w Gdańsku. Niezależnie od tego, czy uważasz proces kasacji za skomplikowany, czy masz dodatkowe pytania, nasz doświadczony zespół jest gotowy poprowadzić Cię krok po kroku.