Tytułowy VW typ 166 Schwimmwagen to jeden z legendarnych pojazdów, które wzięły udział w kultowych filmach i serialach. W tym artykule nieco przybliżymy historię tego samochodu oraz rolę, jaką odegrał w miniserialu Samochodzik i Templariusze nakręconym na podstawie książek Zbigniewa Nienackiego. Zapraszamy do zapoznania się z premierowym wpisem z naszej serii „Samochody, które odegrały istotne role w filmach i serialach”.
Krótka historia VW typ 166 Schwimmwagen
Losy powstawania samochodu VW typ 166 Schwimmwagen w fabryce w Wolfsburgu były bardzo burzliwe. Pierwsze próby terenowe odbyły się jeszcze w 1941 roku w czasie II Wojny Światowej. Po udanych testach model skierowano do produkcji seryjnej, która trwała do 1944 roku. Wówczas została przerwana przez zmasowane naloty bombowe na niemiecki Wolfsburg. Do tego czasu linię produkcyjną opuściło dokładnie 14276 egzemplarzy Schwimmwagenów.
VW typ 166 Schwimmwagen jako serialowy wehikuł
Samochód terenowy typu amfibia VW typ 166 Schwimmwagen pojawił się w miniserialu Samochodzik i Templariusze z 1972 roku. Pełnił w nim rolę serialowego Wehikułu, czyli głównego środka komunikacji wykorzystywanego przez Pana Samochodzika. W tytułową rolę wcielił się Stanisław Mikulski i to on zasiadł za kierownicą legendarnego Volkswagena 166 Schwimmwagen w ekranizacji przygód Pana Samochodzika.
Udane zastępstwo dla Ferrari 410 Super America
Co ciekawe, samochód ten zastąpił model Ferrari 410 Super America, który pierwotnie występuje na kartach powieści Zbigniewa Nienackiego. Sam Volkswagen 166 Schwimmwagen zagrał w filmie niemal w swojej produkcyjnej wersji. Jedyną zmianą było dodanie do pojazdu bagażnika, który nie występował w oryginale. Napęd dla samochodu stanowił 4-cylindrowy silnik typu boxer o mocy 25 KM o mocy 340 KM. Choć kierowcy mogli zapomnieć o rozpędzaniu samochodu do prędkości 200 km/h, to jednak ze względu na wyjątkowy charakter pojazdu doskonale nadawał się on do ekranizacji powieści Zbigniewa Nienackiego i do odtworzenia kultowej roli Wehikułu.
Źródło: materiały prasowe