Wśród motoryzacyjnych klasyków występujących w produkcjach filmowych nie sposób nie wspomnieć o samochodzie Volkswagen Garbus model 117 z 1963 roku. To auto, które stało się jednym z głównych bohaterów serii filmów Walta Disneya o przygodach Garbiego, w tym przede wszystkim Garbi Super Bryka, gdzie za kółkiem Garbusa siada Lindsay Lohan.
Krótka fabuła filmu
Film Garbie Super Bryka wszedł na ekrany w 2005 roku. Rolę tytułowego Garbiego pełni Volkswagen Garbus model 117 z numerem bocznym 53 z 1963 roku. To niepozorny samochód, który posiada niezwykłe właściwości. Dzięki temu nastoletnia Maggie może spełnić swoje marzenie i wystartować w serii wyścigów NASCAR. Auto zostaje wybrane przez Maggie na złomowisku, gdy jej ojciec (czempion wyścigów NASCAR) postanawia sprezentować jej pierwszy samochód na urodziny.
Niewielkie modyfikacje samochodu na potrzeby filmu
Co ciekawe, w filmie gra niemal w stu procentach oryginalny Garbus z 1963 roku. Podstawowa różnica kryła się pod jego maską. Tam umieszczono zmodyfikowany silnik od Porshe 356. To sprawiło, że Garbus model 117 mógł osiągać prędkość 300 km/h. Oprócz tego auto posiadało niezwykły instynkt i prowadziło się samo. Oczywiście tylko w filmie, ponieważ w rzeczywistości do jego obsługi niezbędna była osoba kierowcy. Co ważne, filmowy Garbi odznaczał się przy tym nietypową, niespotykaną nawet w najnowocześniejszych i najdroższych współczesnych autach, cechą – sam decydował o tym, co chce robić. A wszystko za sprawą tego, że posiadał własną wolę i uczucia – zdarzyło mu się nawet obrazić na swojego właściciela, gdy ten chciał go zastąpić nowym, lepszym modelem.
Jeden z największych klasyków XX wieku
Chociaż samochód został zaprojektowany i wprowadzony do produkcji w latach 30, masowa produkcja ruszyła w 1945 roku, po zakończeniu II wojny światowej. Model otrzymał wtedy oznaczenie Volkswagen Typ 1 i sprzedawany był jako po prostu „Volkswagen”. Późniejsze modele nosiły nazwy: VW 1200, 1300, 1500, 1302 lub 1303, przy czym pierwsze trzy pochodziły od pojemności skokowej silnika, a 1302 i 1303 prezentowały kolejne wcielenia Garbusa. Na rodzimym rynku pojazd zyskał przydomek Käfer (chrząszcz) i pod taką nazwą był tam w późniejszym czasie sprzedawany, w pozostałych krajach przyjęto angielskie oznaczenie Volkswagen Beetle (żuk).
W 1999 roku przeprowadzono ankietę, w której wybierano najbardziej wpływowe auto XX wieku. Volkswagen Garbus zajął w niej wysokie czwarte miejsce obok takich perełek jak Ford T, Mini i Citroën DS. Klasyczny model Volkswagen typ 1 był najdłużej i najliczniej produkowanym samochodem w historii. Na przestrzeni lat 1938-2003 na rynek trafiło ponad 21 milionów jego egzemplarzy. Model 117 z roku 1963 to pojazd, który na stałe zapisał się w historii motoryzacji i kinematografii za sprawą filmu Garbi Super Bryka. Nakręcono go na podstawie książki Gordona Buforda „Car. Boy. Girl”.
Źródło: materiały prasowe